Podaż szczęścia
4 lutego 2008Zagadnienie szczęścia w gospodarce powraca w rozważaniach ekonomicznych jak bumerang. Ostatnio na dwóch „śledzonych” przeze mnie blogach pojawiły się ciekawe wpisy na ten temat:
- Krzysztof Rybiński napisał dobry tekst o tym, czy ostatecznym celem wzrostu gospodarczego jest szczęście i co (zdaniem ekonomistów) właściwie czyni nas szczęśliwymi;
- Dani Rodrik zwraca uwagę na analizę, która wykazuje, że wizja biednych, ale szczęśliwych mieszkańców słabo rozwiniętych krajów to mit – generalnie ludzie w biednych krajach są mniej szczęśliwi niż w bogatych.
Oczywiście każda z ekonomicznych metod pomiaru szczęścia ma jakieś założenia, ulubione wskaźniki i kluczowe zmienne, które – zdaniem ich autorów – najlepiej odzwierciedlają poziom szczęścia. Każdy taki element to otwarte pole do dyskusji. Czy ekonomiści mają lepsze narzędzia do mierzenia szczęścia niż socjologowie, psychologowie, a w końcu każdy z nas z osobna? Czy Ty wiesz dokładnie, co czyni Cię szczęśliwym?
Odkrycie niezawodnego i uniwersalnego hedonometru na pewno nie uszczęśliwi ludzkości, ale może uszczęśliwić jego twórcę – zapewniając mu sławę i pieniądze (o ile właśnie to daje mu prawdziwe szczęście). Możliwość dokładnego mierzenia szczęśliwości każdego z konsumentów przyda się w ramach happynomics. Ten twór speców od marketingu to odpowiedź rynku na odwieczne poszukiwanie szczęścia przez każdego z nas. Nie martwcie się, jeśli jeszcze nie wiecie, co was uszczęśliwia. Dowiedzą się tego za was. I przekonają was w reklamie, że mają rację 😉
Więcej o szczęściu i ekonomii:
- Mapa światowego szczęścia.
A. White: A Global Projection of Subjective Well-being: A Challenge to Positive Psychology? - Zadowolenie a wiek, zdrowie i PKB.
A. Deaton: Income, aging, health and wellbeing around the world: Evidence from the Gallup World Poll. - Szczęście a dochody.
D. Kahneman, A. Krueger, D. Schkade, N. Schwarz, A. Stone: Would You Be Happier If You Were Richer? A Focusing Illusion. - Szczęście narodowe brutto (Gross National Happiness).
Gross National Happiness and Development, red. K. Ura i K. Galay.
I jeszcze świeżutki artykuł o roli przyzwyczajenia w odczuwaniu zadowolenia:
A. Clark, E. Diener, Y. Georgellis, R. Lucas: Adaptation to life events.